13:11 КОМП”ЮТЕР В ШКОЛІ |
ПСИХОЛОГИ- ВЧИТЕЛЯМ КОМП”ЮТЕР В ШКОЛІ Як правильно обладнати клас інформатики та забезпечити для дітей умови безпечної роботи в загальноосвітній школі Ольга КУРИЛЕНКО Міжнародний гуманітарний Центр "РОЗРАДА” Всеукраїнська Ергономічна Асоціація Створення комп”ютерних класів у загальноосвітніх школах – нагальна проблема сьогодення. І поряд із фінансовою підтримкою у цій справі не менш важливою для викладачів інформатики та директорів шкіл є інформаційна підтримка та допомога. До вашої уваги прості правила, розроблені на основі діючих на Україні Методичних рекомендацій з гігієнічних та ергономічних умов організації робочих місць і режиму навчальних занять з використанням обчислювальної техніки в середній загальноосвітній школі, Шведсього стандарту MPR-II та Міжнародного стандарту ISO 9241, відповідність яким сприятиме забезпеченню безпеки дітей у комп”ютерному класі, збереженню їх здоров”я та працездатності. Перше питання, що постає при створенні комп”ютерного класу – як правильно добрати техніку. Адже відеотермінали – потенційні джерела електромагнітних випромінювань у широкому діапазоні частот. Це зумовлено тим, що основним елементом будь-якого монітора є електронно-променева трубка, що спричинює до виникнкння електромагнітних полів, уникнути яких повністю не вдається з технологічних причин. При високому рівні випромінювання виявляється їх негативний вплив на здоров”я людини, а надто дитини, її енергетику, імунні та захисні сили організму. Тому дуже важливо користуватится технікою, в якій комп”ютерні випромінювання зведені до мінімуму. Особливо це важливо для організмів, що перебувають у стані розвитку, становлення і зростання – школярів. Правило перше: Купуйте тільки сертифіковану техніку, звертайте особливу увагу на наявність сертифікату, що засвідчує відповідність стандартам MPR-II та ISO 9241,ч.3. Не спокушайтеся надто низькими цінами. Найчастіше зниження цін зумовлюється особливістю апаратури, що вже морально застаріла або має високі рівні випромінювань. Відповідність комп”ютера стандартам MPR-II та ISO 9241 – одна із запорук безпечної роботи дитини на відстані 50 см від екрана. Крім того, слід пам”ятати, що комп”ютерні випромінювання виникають не лише від екрана монітора , а й від його задньої та бокових стінок. А одночасний вплив комп”ютерних випромінювань різних комп”ютерів на дитину, що працює з відеотерміналом, набагато підвищує ступінь ризику її роботи. Тому особливо важливо розміщувати техніку у класі таким чином, щоб не було взаємного накладання випромінювань різних комп”ютерів. А тому в класі треба розміщувати лише таку кількість техніки, що дозволена за встановленими нормами щодо площі класу. Правило друге: Правильно вибирайте приміщення для комп”ютерного класу. Пам”ятайте, що для розміщення одного комп”ютера необхідна площа не менше 6м кв. (допускається 4.5м кв.). Розташовуйте комп”ютери один відносно одного так, щоб при роботі за екраном монітора дитина перебувала на відстані 50см від екрана свого комп”ютера та щонайменше 1.5м (а краще 2м) від задніх та бокових стінок сусідніх комп”ютерів. На уроці інформатики діти не лише працюють за комп”ютером: вони записують пояснення вчителя, пишуть програми, розв”язують логічні завдання, розмальовують. Важливо слідкувати, щоб дитина не знаходилася за ввімкненим комп”ютером у той час, коли вона не зайнята роботою саме з терміналом, а лише готується до роботи. З цією метою слід мати окремі некомп”ютеризовані робочі місця. Адже при проведенні письмових робіт поза дитини змінюється – вона схиляється над столом, і відстань від її голови до екрана монітора одразу стає набагато меншою, ніж 50см. При цьому, якщо комп”ютер залишається ввімкненим , навіть найсучасніша сертифікована техніка перестає бути безпечною. Правило третє: Якщо дитина не працює власне за комп”ютером, але знаходиться в зоні підвищеного ризику поблизу відеотерміналу, комп”ютер краще вимкнути на цей час, або ж мають бути некомп”ютеризовані робочі місця, що розташовані не ближче ніж 1.5 метри від задніх та бокових стінок моніторів. Окрім цього, вибираючи приміщення для комп”ютерного класу, необхідно враховувати ряд інших факторів. Приміщення для комп”ютерного класу бажано вибирати з орієнтацією вікон на північ, північний схід та північний захід Переважна орієнтація – північна. Приміщення повинно мати вікна, розташовані лише на одній стіні. Загальна площа приміщення має бути такою, щоб забезпечувалися: комфортні умови роботи дитини за комп”ютером; правила техніки безпеки, розміри проходів згідно з нормами пожежної безпеки. Правило четверте: Прийнявши рішення відкрити комп”ютерний клас, слід добре зважити , чи є в школі приміщення, де можна було б розмістити комп”ютери в достатній кількості й у відповідності з наведеними вище вимогами. Якщо не можна вирішити це питання позитивно, доцільніше відкласти відкриття комп”ютерного класу на деякий час, ніж ризикувати здоров”ям учнів. Але ось ви придбали безпечні комп”ютери, підготували відповідне приміщення. Постає друге питання, як павильно оформити інтер”єр комп”ютерного класу. Правило п”яте: Правильно підготуйте приміщення, в якому буде створено комп”ютерний клас, відповідно до вимог, наведених нижче: Для регулювання природного світлового потоку застосовують віконні штори, жалюзі. Віконні штори повинні бути виготовлені з повітропроникного матеріалу, бути неяскравими , неблискучими, однотонними, з коефіцієнтом відбиття щонайменше 0.5. В одному й тому самому приміщенні бажано використовувати комп”ютери одного забарвлення. При оздобленні стін та стелі рекомендується застосовувати м”які (пастельні) тони, що знаходяться в одній кольоровій гамі з обладнанням (наприклад, сіро-блакитні, світло-зелені). Поверхня стін та стелі повинна бути матовою, з коефіцієнтом відбиття щонайбільше 0.6. Підлога повинна мати однотонне покриття з електростатичними властивостями. Коефіцієнт відбиття підлоги має становити 0.2-0.3. Не дозволяється застосовувати нітролаки та нітрофарби при оздобленні стін та стелі. Правило шосте: Не прикрашайте стіни приміщення панно, картинами, схемами, таблицями. Наявність декоративних елементів у полі зору учня при роботі за комп”ютером призводить до додаткової переадаптації його зорової системи, а, значить, і до більшої втомлюваності. При роботі з відеотерміналом організм людини як користувача комп”ютера, зазнає підвищених навантажень. Великі навантаження припадають на нервову, зорову та скелетно-м”язову системи. Щоб захистити ще несформований організм учнів від негативних впливів цих навантажень, необхідно правильно організувати режим проведення уроків. Правило сьоме: Рекомендовано, щоб уроки інформатики були в розкладі в середині тижня (вівторок, середа, четвер), коли дитина вже адаптувалася після вихідних і ще не втомилася під кінець тижня. Важливо, щоб ці уроки не були в розкладі останніми. Найкращий час для проведення уроків інформатики – перша половина дня. Час безперервної роботи за комп”ютером не повинен перевищувати 15-20 хвилин для молодших школярів і 40 хвилин для старшиокласників. Не менш важливим є питання організації робочого місця учня. Правило восьме: Важливо, щоб у комп”ютерному класі використовувалися спеціальні комп”ютерні меблі. Поскільки працюватимуть за комп”ютером діти різного віку, бажано, щоб була можливість регулювати висоту робочої поверхні стола від 655мм до 740мм. Важливо, мати простір для ніг висотою 600мм, а глибина на рівні коліна – не менше 400мм, а на рівні підлоги 600мм. Робоча поверхня стола має бути світлого кольору, матовою, неблискучою. Складовою частиною комп”ютерних меблів є і спеціальний стілець. Користуючись ним дитина може змінювати його висоту, регулювати уклін опори для спини (від 0 градусів до 20 градусів). Цей стілець повинен мати опору для ліктів та повертатися навколо своєї осі. Висоту стільця необхідно встановлювати таким чином, щоб забезпечити перпендикулярність лінії зору учня. На робочій поверхні важливо забезпечити простір для відпочинку долоней дитини. Важливо, щоб відстані від очей до монітора, клавіатури та документів чи книжки були однаковими і, приблизно, дорівнювали 50см. Ось ми і згадали основні правила, що допоможуть створити умови для безпечної роботи з комп”ютером дітей у комп”ютерному класі. Здавалося б вони прості, та згадаймо, як часто буває спокусливо обійти їх, трошки не дотриматися, поставити на один комп”ютер більше у класі (це ж для дітей), зробити ще один додатковий вечірній урок (це ж для дітей)… Та згадаймо, кожне наше "трошки-порушення”, відбувається за рахунок здоров”я цих самих дітей, а вони так довірливо дивляться сьогодні нам в очі – "ми завжди у відповіді за тих, кого приручили”. |
|
Всього коментарів: 37 | 1 2 3 4 » | ||||||||
| |||||||||
1-10 11-20 21-30 31-37 | |||||||||